سازنده سوله نسل جدید و ارزان در کشور

نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين

نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين چیست و چرا لازم است تا درباره آن اطلاعات داشته باشیم ؟ آیا همه قادر به طراحی نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين هستند یا در تخصص افراد خاصی قرار گرفته است ؟ پاسخ به این سوالات با سوله آذین صدرا در مقاله […]

بروز رسانی ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
5 نظر

نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين

نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين چیست و چرا لازم است تا درباره آن اطلاعات داشته باشیم ؟

آیا همه قادر به طراحی نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين هستند یا در تخصص افراد خاصی قرار گرفته است ؟

پاسخ به این سوالات با سوله آذین صدرا در مقاله مربوط به نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين.

امروزه کاربرانی که در زمینه سوله می خواهند اطلاعات کافی کسب کنند ، یک قسمت از جستجوی خود را بر روی کسب اطلاعات در رابطه با نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين و یا کلا نقشه سوله می گذارند .

تفاوت سوله سبک و سنگین

اما چرا کسب اطلاعات در رابطه با نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين و نقشه سوله سبک انقدر مهم است ؟ چرا کاربرانی که در این زمینه قصد فعالیت دارند و یا می خواهند پروژه های خود را با سوله بنا کنند در رابطه با نقشه سوله سبک انقدر حساسیت به خرج می دهند ؟ برای گرفتن پاسخ این سوال با سوله آذین صدرا همراه باشید .

مطالعه در رابطه با نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين هم می تواند جنبه کسب اطلاعات داشته باشد و هم جنبه آموزشی و یا ممکن است برای ایده برداری و الگو گیری هم استفاده شود و از نقشه هایی که قبلا در این زمینه پیاده سازی و اجرا شده اند به نوعی کمک گرفته شود ، پس هدف از مطالعه در رابطه با نقشه فنداسیون سوله سبک و سنگین متفاوت است.

قبل از هرچیز بهتر است انواع فنداسیون سوله را بررسی کنیم تا با شناخت بهتری در رابطه با طراحی نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين صحبت کنیم.انواع فنداسیون سوله در حالت کلی به دو دسته تقسیم بندی می شود :

  • فنداسیون نواری
  • فنداسیون منفرد

فنداسیون نواری

فنداسیون نواری یا پی نواری از یک نوار پیوسته بتنی تشکیل می شود که برای گسترده کردن بار یکنواخت دیوار های آجری یا بتنی و همچنین چند ستون که در یک ردیف قرار دارند طراحی می شود.پهنای پی نواری به ظرفیت باربری خاک زیرین پی ها بستگی دارد . ضخامت پی به مقاومت مصالحی وابسته است.

از فنداسیون نواری غالبا برای سوله های سبک استفاده می کنند که علت این کار کم بودن فاصله بین قاب های سوله در سوله های سبک است که در حدود 3 متر می باشد .

نقشه سوله سبک و سنگین - فنداسیون نواری

یک نکته مهم دیگر این که بار روی سوله که می تواند ناشی از بار برف و… باشد و هم چنین بار خود سوله که به فنداسیون وارد می شود در نقاط زیادی تقسیم می شود ، به همین دلیل از فنداسیون نواری استفاده می کنند .

درحالت کلی برای سوله هایی با عرض دهانه کمتر از 9 متر فنداسیون نواری عالی است.

نحوه اجرای فنداسیون نواری البته برای عرض های دهانه مختلف ، متفاوت است ، برای مثال برای دهانه های 15 متر از تعداد خاصی میلگرد با نمره متفاوت و برای دهانه 22 متر از تعداد متفاوت تری میلگرد با نمره بیشتر استفاده می شود و نحوه استفاده از خاموت ها نیز متفاوت است .

در مورد نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين ،  اين نکته مهم را هم در نظر بگيريد که اين طرح براي سوله هايی مناسب است که با ديوارهای سبک اجرا مي شوند مانند ديوار ساندويچ پانل ، يا حتي الامکان اگر ديوار سنگين اجرا مي شوند مانند ديوار سي و پنج سانتی ،در  دو طرف نما ، حداکثر ارتفاع يک و نيم متر باشند.

فنداسیون منفرد ( تکی )

در فنداسیون منفرد آرماتورها به صورت یک شبکه حصیری می باشد.باتوجه به اینکه با وارد آمدن بار ساختمان قسمت تحتانی تحت کشش قرار میگیرد در پایین پی اجرا می گردد.

نقشه سوله سبک و سنگین - فنداسیون منفرد

اين نوع فنداسيون منفرد سوله به شکلی است که در زير ستونهای فنداسيون منفرد اجرا مي شود و بوسيله شناز به هم وصل مي شوند.

در نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين اين نوع  فنداسیون براي سوله های سنگين و سوله هاي سبک بالاتر از دهانه 22 استفاده مي شود و بسته به دهانه سوله و ديوارهای سوله ، اندازه فنداسيون مربعی و شنازهای رابط متفاوت مي باشد.

موضوع مهمی که در رابطه با نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين حائز اهمیت است این است که آن دسته از کارفرمایانی که قصد دارند بدون تهيه نقشه سوله اقدام به اجراي فونداسيون سوله نمايند با رعايت نکاتي که بيان ميشود مي توانند ابعاد فونداسيون سوله ای که در نظر دارند را طراحي کنند. همچنين ميزان ميلگردهاي مصرفی و نحوه آرماتور بندی را تشخيص داده و اقدام به اجراي سنگ زير پی و فنداسيون سوله نمايند.

توجه داشته باشيد که براي نوشته های زير مقاومت مجاز خاک 1.2 کيلوگرم بر سانتي متر مربع در نظر گرفته شده است.فنداسيون نواری سوله بيشتر براي سوله  سبک مورد استفاده قرار مي گيرد.چون فاصله قابهای در سوله هاي سبک حدود 3 متر مي باشد.

عوامل موثر که باید در طراحی نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين در نظر گرفت :

حالا با توجه به نکاتی که گفته شد اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی در رابطه با نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين داشته باشیم و فنداسیون نواری و منفرد را بهتر بشناسیم نکات زیر را حتما باید مدنظر قرار دهیم :

نيروهاي حاصل از باد، برف و وزن خود سازه که به فونداسيون وارد مي شود در نقاط زيادي توزيع مي شود.
استفاده از پي نواري بهترين گزينه براي اين نوع سوله هاي سبک که فاصله قابها از هم کمتر مي باشند، هستند.
همچنين براي سوله هايي که دهانه کمتر از 9 متر دارند بهترين گزينه فونداسيون نواري مي باشد.
براي دهانه تا 15متر سوله سبک ابعاد نوار حدودا 70 سانتي متر عرض و 50سانتي متر ارتفاع مي باشد.
براي آرماتورگذاري 4 عدد ميلگرد نمره 16 در قسمت بالايي نوار و 4 عدد ميلگرد نمره 16 در قسمت پاييني نوار ،خاموتها هر 25 سانتي متر نمره 10 استفاده شود.

سوله با دهانه 15 تا 22 متر ابعاد نوار حدودا 85 سانتي متر عرض و 55سانتي متر ارتفاع مي باشد.
آرماتور گذاري سوله در قسمت بالايي نوار 4 عدد نمره 18 و در قسمت پايين نوار 4 عدد نوار ميلگرد 18 مي گيرد.
خاموتها هر 25 سانتي متر خاموت نمره 10 استفاده شود.
براي دهانه بزرگتر از 22 متر بهتر است از از فنداسيون تکي استفاده شود
در غير اين صورت ابعاد بيشتر شده و طرح از لحاظ قيمت تمام شده غير اقتصادي مي شود.

فنداسیون سوله با پی منفرد

نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين ( نتیجه گیری )

مباحث مربوط به نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين بسیار زیاد و کمی تخصصی در این حوزه می باشند که نمی توان تمام مطالب مربوط به آن را در یک مقاله گنجاند اما نکات اساسی و اولیه که لازم بود را تقریبا ذکر کردیم . لذا اگر در رابطه با نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين نیاز به اطلاعات بیشتری دارید و یا درخواست نمونه نقشه داشتید می توانید با شرکت آذین صدرا در ارتباط باشید.

شما مشتریان عزیز می توانید در رابطه با طراحی نقشه فنداسيون سوله سبک و سنگين و یا نقشه سوله ، با شرکت آذین صدرا در ارتباط باشید تا مهندسان مجرب با بهره گیری از دانش تخصصی خود و همچنین به کارگیری پیشرفته ترین نرم افزار ها در این زمینه ،  طرح های مهندسی شده و اصولی برای سوله های شما طراحی و اجرا نمایند ، چرا که سوله آذین صدرا با مهندسان متخصص و ابزار های قدرتمند در این زمینه بسیار صاحب تجربه بوده و دارای  قوی ترین پروژه ها می باشد.

دیدگاه و نظرات نظرات خود را با ما مشترک شوید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
امتیاز شما
hashemi
۱۹ آذر ۱۳۹۸ hashemiپاسخ

آموزش طراحی نقشه سوله رو هم میتونید قرار بدین ؟ البته چیزایی که اینجا خوندم خیلی خوب بودن واقعا مرسی

آذین صدرا
۲۱ آذر ۱۳۹۸ آذین صدراپاسخ

با سلام و عرض ادب خدمت شما دوست عزیزمون . واقعیتش طراحی نقشه سوله یه کار خیلی تخصصی هستش و نمیشه اون رو داخل همچین سایتی و در چند جلسه آموزش داد . توصیه میکنم از دوره های آموزشی و پکیج های مخصوص این دوره استفاده کنید و مطمئنا نتیجه خوبی هم خواهید گرفت .

رضا امجدی
۱۱ آذر ۱۳۹۸ رضا امجدیپاسخ

سلام اطلاعاتتون خوب بود فقط مثل قراردادهایی که گذاشتین نقشه هم چنتا نمونه برا دانلود قرار بدین خیلی عالی میشه

آذین صدرا
۱۲ آذر ۱۳۹۸ آذین صدراپاسخ

با سلام . حتما به زودی نمونه نقشه برای دانلود در سایت و در همین قسمت قرار خواهیم داد .

سوله برای مرغداری
۳۰ مرداد ۱۳۹۸ سوله برای مرغداریپاسخ

بسیار عالی حرف نداره واقعا لذت میبرم

09140070767 همه روزه پاسخگوی شما هستیم