سازنده سوله نسل جدید و ارزان در کشور

عوامل موثر در وزن سوله

عوامل موثر در وزن سوله عوامل موثر در وزن سوله بسیار هستند که در این مقاله به چندین مورد که از مهمترین آنها هستند اشاره خواهیم کرد. 1- عرض دهانه: در موضوع عوامل موثر در وزن سوله افزایش عرض دهانه سوله منجر به افزایش طول تیر و متعاقب آن افزایش وزن سوله می شود.سوله هایی که […]

بروز رسانی ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
2 نظر

عوامل موثر در وزن سوله

عوامل موثر در وزن سوله بسیار هستند که در این مقاله به چندین مورد که از مهمترین آنها هستند اشاره خواهیم کرد.

1- عرض دهانه:

در موضوع عوامل موثر در وزن سوله افزایش عرض دهانه سوله منجر به افزایش طول تیر و متعاقب آن افزایش وزن سوله می شود.سوله هایی که عرض انها بیشتر از 20 متر است افزایش وزن اتفاق می افتد. برای دهانه های بیشتر از 30 متر استفاده از تیر ورق برای تیرهای سقف بدون ستون میانی توصیه نمی شود زیرا منجر به افزایش قابل توجه وزن می گردد.

2- ارتفاع :

افزایش ارتفاع سوله به منزله ی افزایش ارتفاع ستون ها و افزایش وزن است. علاوه بر این با افزایش ارتفاع سوله میزان بادگیری و اثر نیروی باد در سوله افزایش یافته و منجر به سنگین تر شدن سوله می شود.

3- طول محل اجرا :

این عامل از عوامل موثر در وزن سوله به طور مستقیم به طول سالن مربوط نمی شود  ؛ همچنین توجه به این مطلب ضروری است که برخی از اجزای سوله مانند بادبند ها همواره وجود دارند و کاهش یا افزایش طول سوله تاثیری در وجود آنها ندارد به همین سبب در صورت افزایش طول سوله وزن آنها (نسبت به وزن کلی قابها) تغییر چندانی نمی کند در حالیکه سطح پوشش سوله به مراتب افزایش می یابد. به طور کلی افزایش طول، بیشتر بر وزن واحد سطح سوله موثر است و موجب بهبود آن می گردد.

4-میزان بار برف اقلیم منطقه:

از مهمترین عوامل موثر در وزن سوله میزان بار برف اقلیم منطقه است. وزن واحد سطح سوله هایی که در مناطق با بار برف 200 کیلوگرم بر متر مربع و بالاتر طراحی می شوند به ندرت کمتر از 40 کیلوگرم بر متر مربع بدست می آید. البته عرض دهانه زیاد ( بیشتر از 20 متر) نیز موجب تشدید اثر بار برف بر وزن سوله و افزایش تصاعدی وزن خواهد شد.

5- سایر بارها  :

اصولا هرچه بارهای وارده بر سوله بیشتر و متنوع تر باشد انتظار می رود که وزن سوله بیشتر شود. از بارهای متداولی که در اکثر سوله باید برای طراحی در نظر گرفته شود، بار جراثقال می باشد. قرار گرفتن جراثقال و انتقال بارهای دینامیکی ناشی از آن بر روی ستون های سوله منجر به افزایش ابعاد مقاطع و سنگین شدن سازه می شود. افزایش تناژ جراثقال به بیشتر از 10 تن این روند را تشدید می کند. همچنین افزایش عرض دهانه نیز منجر به افزایش اثر بار جراثقال بر روی ستون های سوله شده و به افزایش بیش از پیش وزن سوله منجرمی شود.

از دیگر عوامل موثر در وزن سوله  وزن طبقه می باشد.با توجه به اینکه همه  سوله ها دارای نیم طبقه نیستند و این مورد برای همه ی سوله ها شامل نمی شود. سوله های دارای طبقه به مراتب سنگین تر از سوله های عادی بدون طبقه هستند. اختلاف وزن سوله های طبقه دار با سوله های معمولی بدون طبقه ممکن است به50%. برسد. البته در این سوله ها به ازای مصرف مصالح بیشتر، مساحت نیز افزایش می یابد که مزیت های خاص خود را دارد که یکی از این مزایا افزایش زیر بنای سوله بخصوص برای زمین های کوچک و محدود است.


جهت دریافت اطلاعات بیشتر و ساخت سوله ارزان و استاندارد با ما در تماس باشد.

09140070767 مسلمی

دیدگاه و نظرات نظرات خود را با ما مشترک شوید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
امتیاز شما
اقدسی
۳۰ آذر ۱۳۹۸ اقدسیپاسخ

خیلی عالی،فقط وقتی بچه سوله هم توی نقشه قرار میگیره چقدر بر وزن کل اضافه میشه؟

آذین صدرا
۰۱ دی ۱۳۹۸ آذین صدراپاسخ

این موضوع بستگی به اندازه بچه سوله داره . برای این مظور بنده پیشنهاد میکنم مقاله بچه سوله رو مطالعه بفرمایید چون تمام مطالب رو کامل شرح دادیم وخیلی کمکتون میکنه. باتشکر

09140070767 همه روزه پاسخگوی شما هستیم