سازنده سوله نسل جدید و ارزان در کشور

سوله فوق سبک

سوله فوق سبک در مورد سوله فوق سبک اگر بخواهیم توضیح دهیم می توان به چندین نوع سوله اشاره کرد که البته یک نوع آن ها که از نوع سوله لوله ای است اما انواع دیگر سوله ها را هم می توان به عنوان سوله فوق سبک شناخت . و یا حتی سوله را به […]

بروز رسانی ۱۳۹۹/۱۰/۰۶
4 نظر

سوله فوق سبک

در مورد سوله فوق سبک اگر بخواهیم توضیح دهیم می توان به چندین نوع سوله اشاره کرد که البته یک نوع آن ها که از نوع سوله لوله ای است اما انواع دیگر سوله ها را هم می توان به عنوان سوله فوق سبک شناخت . و یا حتی سوله را به نوعی به مرحله اجرا رساند و به نحوی ساخت که فوق سبک باشد.

در کل خود سوله فوق سبک هم مثل سوله سبک یک واژه عامیانه می تواند باشد که خصوصیات و ویژگی های آن را در ادامه توضیح خواهیم داد.

سوله فوق سبک

در  سوله فوق سبک ، قسمت ستون و پل از جنس پروفیل صنعتی ساخته شده و سازه به صورت خرپایی به مرحله اجرا می رسد.اگر بخواهیم به ویژگی های سوله فوق سبک اشاره کنیم :

  • این نوع سوله با سرعت بالائی نصب می شود.
  • سوله فوق سبک از مقاومت بسیار بالایی برخوردار است.
  • برای بسیاری از پروژه ها که نیاز به جرثقیل ندارند مثل سالن ورزشی و  انبار و….مناسب هستند.
  • سوله فوق سبک برخلاف سوله های UBM برای پروژه هایی با دهانه های بزرگ بسیار مناسب هستند.

با پیشرفت های روز افزون صنعت سوله و گسترش سوله سازی مدرن، تولید کنندگان این محصول برای پیشی از رقبای خود به سمت این نوع سوله سازی یعنی ساخت و تولید سوله فوق سبک گرایش پیدا کرده اند.

این نوع سوله سازی محاسن زیادی دارد و هزینه تمام شده آن ها بسیار کمتر از سوله های سنتی می باشد از انواع این سوله ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سوله لوله ای

سوله های لوله ای که شاید در عمومیت به عنوان سوله فوق سبک شناخته شوند نسبت به سایر انواع سوله ها خیلی سبک تر هستند و سریع تر ساخته شده و نصب می شوند.

این سوله ها از لوله ساخته می شوند و جنس آن ها فولاد است و از پروفیل استفاده نمی شود . این سوله ها به دلیل استفاده از مصالح ارزان تر و همچنین نحوه ساخت آن ها ، از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه تر هستند.

این نوع سوله ها را برای عرض هایی تا 70 متر می توان بدون ستون وسط اجرا کرد که یک مزیت بسیار بزرگ به حساب می آید.

برخلاف شکل ظاهری ، این نوع سوله فوق سبک در برابر عوامل طبیعی مثل باد و زلزله بسیار مقاومت دارد . به دلیل نوع اتصالات بسیار سریع نصب می شوند و جابجایی و مونتاژ و دمونتاژ آن بسیار سریع صورت می گیرد.

نمونه ای از ساخت سوله فوق سبک با سوله های لوله ای پروژه استخر بندر شرفخانه است که در سال 1398 توسط سوله آذین صدرا به مرحله اجرا رسیده است.

با مشاهده این نمونه کار و البته در نظر گرفتن کاربری سوله خود و مطالعه دقیق مقاله سوله های لوله ای ، می توانید از این نوع سوله که بسیار ارزان تر و سریع تر است برای پروژه خود استفاده کنید و یک سوله فوق سبک داشته باشید.

البته قبل از هر چیز حتما با یک شرکت سوله سازی با تجربه مشورت کنید.

سوله فوق سبک

سوله سبک

در ساخت ستون های سوله سبک از تیرورق استفاده می شود و برای پیاده سازی ساختار قوسی سقف ها هم  از خرپاها کمک می گیرند. مزایای این سوله عبارتند از:

  • باعث کاهش هزینه ها از 15 تا 20 درصد می شود.
  • مصرف آهن و فولاد را تا 30 درصد درکل کاهش می دهد.
  • در صنایع مختلف قابل استفاده هستند.

سوله های قوسی کابلی

نوع دیگر سوله فوق سبک ، سوله قوسی کابلی است . در این مدل سوله ها  ، ستون ها از جنس تیر آهن ساخته می شوند .همچنین قسمت پل اصلی با نورد سرد تیرآهن است که به شکل قوسی درآمده اند و  از سیم بکسل های محکم برای باز نشدن پای این قوس استفاده می شود. محاسن این سوله :

  • سرعت ساخت و نصب آنها بسیار بالا است.
  • باعث کاهش 30 درصدی هزینه های ساخت می شوند.
  • باعث کاهش 50 درصدی مصرف فولاد می شود.

سوله سازی مدرن

سوله فوق سبک در مواردی مثل سالن های مرغداری هم بسیار مناسب هستند چون برای دهانه های کوچک و در حدود ۲۰ متر و ارتفاع کم مناسب هستند که درواقع همان بحث سوله های UBM هستند.ویژگی های این نوع سوله ها هم شامل :

  • ساخت این نوع سوله ها با ورق های گالوانیزه صورت می گیرد.
  • به شکل قوسی ساخته می شوند.
  • بدون نیاز به فنداسیون نصب می شوند.
  • نصب این سوله ها هزینه کمی دارد.

در رابطه با سوله سبک یو بی ام ( UBM ) باید گفت این نوع سوله ها در حالت کلی به سه روش ساخته می شوند که ستون به ستون ، زمین به زمین ، و زمین به ستون هستند و در مقاله سوله های UBM به شکل مفصل و دقیق در رابطه با این نوع سوله توضیخات لازم داده شده است .

اما اگر بخواهیم در اینجا هم یک نگاه سریع به این نوع از سوله فوق سبک داشته باشیم :

این نوع سوله ها توسط دستگاه مخصوص ( سوله آذین صدرا برای اولین بار این دستگاه را وارد کشور کرده و سوله های UBM را ساخته است ) و در محل پروژه به سرعت ساخته می شوند و سپس نصب می گردند.

ساخت این نوع سوله ها به شکل بدون ستون صورت می گیرد.این نوع سوله ها از داخل قابل عایق بندی با عایق هایی از جنس پلی یورتان هستند که البته در این صورت برای اماکن بهداشتی توضیه نمی شود از ابن سوله استفاده کنید چرا که این عایق ها جاذب آلودگی هستند.

این سوله از نوع فوق سبک ، روی یک فنداسیون سبک اجرا می شود و دارای استاندارد اروپا می باشد.

نتیجه گیری

همان طور که در این مقاله دیدیم روش های مختلفی برای ساخت و اجرای یک سوله فوق سبک وجود دارد . بسته به نوع کاربری و استفاده شما از سوله می توان سوله فوق سبک را ساخته و اجرا کرد.

اگر بخواهیم برای پروژه ای کوچکتر یک سازه سریع و ارزان داشته باشیم ، پس از بررسی های لازم توسط مهندسین شرکت و اجرای مراحل لازم پروژه ، می توان از یک سازه لوله ای استفاده کرد و یا سازه به شکل سوله فوق سبک که در بالا گفته شد (قسمت ستون و پل از جنس پروفیل صنعتی ساخته شده و سازه به صورت خرپایی به مرحله اجرا می رسد ) ساخت .

که باز هم تاکید می کنیم تمامی این موارد بستگی به محل پروژه و نوع کاربری شما دارد . چرا که برای مثال سوله های UBM به گونه ای هستند که در بعضی اقلیم های خاص ممکن است توسط سازمان نطام مهندسی تایید نشوند که آن هم به دلیل اقلیم خاص آن منطقه می باشد.

چرا که هنگام ساخت سوله حتما باید شرایط منطقه ، بار برف و همچنین بار باد منطقه در نظر گرفته شود تا سوله دچار تخریبات بعدی نشود.

پس در حالت کلی قبل از هرچیز با یک شرکت سوله سازی خوب و باتجربه مثل سوله سبک آذین صدرا در ارتباط بوده و مشورت کنید تا پس از بررسی های لازم با خیال راحت بتوانید پروژه خود را استارت بزنید .

دیدگاه و نظرات نظرات خود را با ما مشترک شوید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
امتیاز شما
قائم مقامی
۰۴ آذر ۱۳۹۸ قائم مقامیپاسخ

سوله فوق سبک که فرمودین چقدر از لحاظ ایمنی محکم هستش؟یعنی وقتی ما فوق سبک استفاده میکنیم چه مشکلاتی از نظر زلزله و اینا ممکنه برامون پیش بیاد

آذین صدرا
۰۵ آذر ۱۳۹۸ آذین صدراپاسخ

با عرض سلام و احترام . در پاسخ به شما کاربر محترم سایت باید گفت که نوع سوله در وهله اول بسته به نوع کاربری شما و همچنین اقلیم شما داره . یعنی بعد از انجام بررسی ها و در نظرگرفتن بارهای منطقه سوله مورد نظر انتخاب و ساخته میشه .اما در صورتی که برای یک فضایی سوله فوق سبک در نظر میگیریم مطمئنا محاسبات لازم به درستی انجام شده و مشکلی پیش نخواهد آمد.

بهرام احمدزاده
۰۱ آبان ۱۳۹۸ بهرام احمدزادهپاسخ

امکانش هست یک لیست قیمت با اندازه های تقریبی ارائه کنن . مثلا بفرمایید یک سوله با ابعاد طول 50 متر ارتفاع 10مترز و عرض 20 متر با سوله خرپایی چقد هزینه داره ؟

آذین صدرا
۰۳ آبان ۱۳۹۸ آذین صدراپاسخ

با سلام ، شما برای اینکه هزینه متناظر با ابعاد مد نظرتون رو بتونید دقیق بدونید از فرم استعلام هزینه سوله استفاده کنید و یا می تونید مستقیما تماس بگیرید (09140070767)تا به طور کامل از طرف مشاوران راهنمایی بگیرید.. باتشکر

09140070767 همه روزه پاسخگوی شما هستیم