سازنده سوله نسل جدید و ارزان در کشور

دفترچه محاسبات سوله چیست ؟

دفترچه محاسبات سوله چیست ؟ دفترچه محاسبات سوله یکی از مباحثی است که در صنعت سوله سازی مطرح می شود و طبق بررسی های خود ما ، اطلاعات در رابطه با دفترچه محاسبات سوله چه در بین کارفرما های محترم و چه در وب سایت های مربوط به سوله بسیار کم است . امروز در […]

بروز رسانی ۱۳۹۹/۱۰/۰۵
1 نظر

دفترچه محاسبات سوله چیست ؟

دفترچه محاسبات سوله یکی از مباحثی است که در صنعت سوله سازی مطرح می شود و طبق بررسی های خود ما ، اطلاعات در رابطه با دفترچه محاسبات سوله چه در بین کارفرما های محترم و چه در وب سایت های مربوط به سوله بسیار کم است .

امروز در این مقاله از سری مقالات جامع سوله سبک صدرا ، قصد داریم به بررسی دقیق این موضوع بپردازیم . همچنین در انتهای مقاله می توانید یک نمونه دفترچه محاسبات سوله را دانلود کنید و موارد گفته شده را عینا داخل آن مشاهده کنید .

دفترچه محاسبات سوله به زبان ساده یک دفترچه شامل مشخصات تمام چیزهای مربوط به سازه شما است . مشخصاتی مثل :

  • محل ساخت این سوله کجا بوده است
  • ابعاد سوله به شکل کامل نوشته می شود
  • سوله برای چه نوع کاربری ساخته شده است
  • آیا سوله دارای طبقه است ؟ اگر هست تعداد طبقات مشخص شود
  • بار های تاثیر گذار روی سوله که شامل بار باد ، بار برف ، بار های مرده ، بارهای جانبی و … هستند همگی داخل دفترچه قید شود
  • مواد و مصالح استفاده شده برای ساخت سوله
  • حتی نرم افزار هایی که برای طراحی سوله مورد استفاده قرار گرفته اند ، همگی باید داخل دفترچه محاسبات سوله درج شوند.

پس تاکنون درحالت کلی فهمیدیم که اصلا دفترچه محاسبات سوله چیست و برای چه منظوری ارائه می شود . مجری سوله موظف است دفترچه محاسبات سوله را به شکل دقیق و کامل با تمام جزئیات تنظیم کند و به شما ارائه دهد .

نکته بسیار مهم در رابطه با دفترچه محاسبات سوله

دفترچه محاسبات سوله از جمله چیزهایی است که امکان دستکاری و ارائه اطلاعات نادرست در آن وجود دارد . نکته ای که لازم است بدانید این است که این دفترچه حتما و حتما باید به تایید سازمان نطام مهندسی برسد .

دفترچه محاسباتی که مورد تایید نظام مهندسی نباشد حتی اگر کاملا هم درست باشد را قبول نکنید . چرا که تنها راه اطمینان از درستی دفترچه محاسبات ، تایید شدن آن توسط نظام مهندسی است .

حتما از سوله ساز خود بخواهید دفترچه محاسباتی که برای شما ارائه می کند را به شکل تایید شده به شما تحویل دهد.لذا در این مورد دقت فراوان داشته باشید.پس می بیبند که صرفا داشتن یک دفترچه محاسبات به تنهایی نمی تواند مورد تایید بودن و استاندارد بودن آن سوله را نشان دهد .

 

دفترچه محاسبات سوله

بارها چه تاثیری بر محاسبات سوله دارند ؟

درواقع می توان گفت امنیت و استحکام سوله در محاسبه دقیق بار های وارد بر سوله خلاصه می شود . اگر این محاسبات بار به درستی صورت نگیرد صددصدر باعث تخریب و نشست سوله در کوتاه مدت خواهد شد.

همانطور که میدانیم اقلیم هر منطقه بسته به آب و هوا و شرایط جغرافیایی آن متفاوت است . مناطقی که میزان برف ،شدت وزش باد و یا بارش باران در آن ها ببشتر است مسلما با مناطقی که در نقطه مقابل آن ها قرار دارند بیشتر در معرض فشارات جوی هستند .

محاسبات بار دقیقا به همین منظور صورت می گیرد .

مبحثی به نام خطرپذیری سازه در اینجا مطرح می شود که میزان در خطر بودن یک سازه را بر اساس انواع مختلف شرایط بارگذاری (برای مثال، باد یا زلزله و … ) گروه بندی می کند . جدول زیر این میزان خطر پذیری را برای هریک از سازه ها مشخص کرده است :

 

 جدول مقایسه خطر پذیری سازه ها

گروه خطر پذیر نوع کاربری ساختمان ها و سایر سازه ها
1 بیمارستانها و درمانگاه ها، نیروگاه ها و تاسیسات برق رسانی، برج های
مراقبت فرودگاه ها، مراکز مخابرات، رادیو تلویزیون، تاسیسات انتظامی
2 مدارس، مساجد، استادیوم ها، سینما و تئاترها، سالن های اجتماعات
3 ساختمان های مسكونی، اداری و تجاری، هتل ها، انبارها
4 انبارهای کشاورزی و سالن های مرغداری و سایر سازه های موقتی که
مدت بهره برداری از آن ها کمتر از دو سال است.

همانطور که میبینیم سازه های ما عمدتا در گروه سوم قرا می گیرند پس خطر پذیری آن ها بیشتر است .

بررسی بار برف در دفترچه محاسبات سوله

بار برف زمین، gP ، وزن لایه برف بر روی سطح افقی زمین است . بار برف هم طبق یک جدول ارائه می شود که این میزان را برای مناطق مختلف نشان میدهد .

فرض کنید نظام مهندسی بار برف را برای شهر تبریز 1 اعلام کرده است . این 1 بدین معنی است که سازه ای که می سازیم در صورت بارش برف به ارتفاع یک متر باید بتواند وزن این بار برف را تحمل کند و سازه دچار تخریب نشود .

تخریب نشدن سازه هم بستگی به دخیل کردن این مقدار بار در محاسبات دارد . این میزان بار ها را خود نطام مهندسی طی تحقیقات خود در چندین سال بدست آورده و به ما ارائه می کند پس جای نگرانی نیست .

برای محاسبه بار باد یا مثلا زلزله هم به همین ترتیب باید اطلاعات مربوط به سرعت وزش باد در آن منطقه یا مثلا بررسی شرایط زلزله خیزی آن منطقه در اختیار ما قرار بگیرد تا در طراحی و محاسبات سازه همگی لحاظ شوند .

پس میبینیم که داشن یک دفترچه محاسبات سوله استاندارد نیاز به دقت کافی و فراوان دارد .

نکات مهم پیرامون داشتن یک دفترچه محاسبات مطمئن

اگر می خواهید دفترچه محاسبات سوله ای که از طرف مجری به شما ارائه می شود مطمئن باشد حتما نکات زیر را در نظر بگیرید :

  • دفترچه محاسبات هر سازه با سازه دیگر متفاوت است و محاسبات هر منطقه همانطور که دیدیم با مناطق دیگر تفاوت دارد .
  • اگر سوله ساز یک دفترچه از قبل آماده شده را به شما به عنوان دفترچه محاسبات سوله تحویل داد حتما نسبت به بررسی صحت آن از سازمان نظام مهندسی اقدام کنید .
  • همواره بر قیمت سوله ها اشراف داشته باشید . نحوه محاسبه قیمت سوله را بدانید و از هرگونه لحاظ شدن هزینه های اضافی جلوگیری کنید .
  • همواره قیمت پایین یک عامل ترغیب کننده در تشویق به بستن قرار داد است . لذا همواره به دلیل پایین بودن قیمت اشراف داشته باشید . چرا که ممکن است پایین بودن قیمت به دلیل استفاده از مصالح نامرغوب باشد.

همواره اگر امنیت سازه شما مهم است تمام مراحل را جدی بگیرید . خجالت و عدم دقیق بودن در اینگونه کارها ممکن است باعث به وجود آمدن خسارت های جبران ناپذیری شود .

اگر به دلیل هرگونه کوتاهی در ساخت ستون ، پی یا سقف سازه ، سوله شما نشست کند دیگر هیچ کاری نمی توان کرد . پس حتما دفترچه محاسبات سوله را جدی بگیرید .

در این قسمت می توانید یک نمونه دفترچه محاسبات سوله را دانلود کنید و به صورت کلی با مواردی که داخل دفترجه محاسبات سوله درج می شود آشنایی داشته باشید .

دانلود رایگان دفترچه محاسبات سوله


شرکت سوله آذین صدرا ارائه کننده انواع سازه های سبک و فوق سبک ، سازنده بیش از 400 نوع سوله از انواع مختلف ، آماده همکاری با تمامی نهاد ها برای پروژه های مدرن می باشد .

اطمینان و رضایت مندی مشتریان همواره سرمایه کاری ما بوده و خواهد بود .

باتشکر سوله سبک آذین صدرا

دیدگاه و نظرات نظرات خود را با ما مشترک شوید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
امتیاز شما
قدری
۰۳ آذر ۱۳۹۸ قدریپاسخ

چیز خیلی مهمی که از این مطلب شما یاد گرفتم این بود که فرموده بودین دفترچه محاسبات باید به تایید نظام مهندسی برسه . من جدا به شخصه در این باره اطلاعی نداشتم و حالا فهمیدم

09140070767 همه روزه پاسخگوی شما هستیم