سازنده سوله نسل جدید و ارزان در کشور

تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی

تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی بپردازیم . درست است که قبلا برای هردو سوله مدنظر داخل وب سایت مقالات جامع و کاملی منتشر شده است ولی در هرصورت در این قسمت یک جمع بندی کامل در رابطه با تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی […]

بروز رسانی ۱۳۹۹/۰۷/۱۲
2 نظر

تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی بپردازیم . درست است که قبلا برای هردو سوله مدنظر داخل وب سایت مقالات جامع و کاملی منتشر شده است ولی در هرصورت در این قسمت یک جمع بندی کامل در رابطه با تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی خواهیم داشت .

تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی ازجنبه وزن و شکل ظاهری

همانطور که میدانیم سازه های تیرورقی به شکل سرتاسری از فولاد ساخته می شوند . یعنی هم اسکلت و هم ستون بندی سقف به کل با تیرورق ( ورق های فولادی ) ساخته می شود .

به همین دلیل وزن مجموع سازه بسیار بالا می رود و از همین حیث یک فنداسیون محکم تر هم برای تحمل بار سازه نیاز خواهیم داشت . پس به دلیل مصرف زیاد فولاد این نوع سوله بسیار سنگین خواهد بود . که در اصطلاح به سوله تیرورقی سوله سنگین هم گفته می شود .

این نوع سوله یعنی سوله تیر ورقی به هیچ وحه در دسته بندی سوله سبک قرار ندارد و سوله سازی سنتی از این روش بهره می برد .

اما سوله خرپایی که جزو خانواده سوله سبک است برخلاف سوله های تیرورقی از لحاظ اسکلت ، فنداسیون و همچنین ساختار سقف بسیار سبک ساخته می شود چرا که شکل هندسی ساخت این سوله و همچنین استفاده کمتر از فولاد و بهره گیری از پروفیل در ساخت آنها باعث سبک ساخته شدن این نوع سوله ها شده است .

بنابراین تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی در قدم اول از لحاظ وزن سازه و مقرون به صرفه بودن یا نبودن مشخص می شود .

تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی

تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی از لحاظ ساخت سقف و نمای ظاهری

سقف سازی سوله یکی از قسمت هایی است که در کنار نمای سازه یک ظاهر زیبا را به وجود خواهد آورد . امروزه سازه هایی که هم از بیرون و هم از داخل زیبایی داشته باشند مورد پسند همه واقع می شوند .

در سوله تیر ورقی هم ستون ها و هم سقف چون از ورق فولادی ساخته می شود امکان ایجاد انواع قوس ها و شکل های هندسی مختلف در آن وجود ندارد . به همین دلیل اکثرا سقف های سوله های تیرورقی یا به شکل شیبدار و یا به شکل سقف قوسی اجرا می شوند .

که این اجرا سقف ، نمای زیبایی ندارد مخصوصا اکنون که سوله سبک خرپایی کاملا سوله سازی را متحول کرده است .

سقف سازی و همچنین نما سازی با سوله خرپایی بسیار راحت تر است . به دلیل شکل هندسی خاص سازه ها و نحوه ساخت آنها ، قادر هستیم تا هر نوع شکل هندسی و ساختار دلخواه را با آنها ایجاد کنیم که برای ما دو مزیت خواهد داشت :

  • سبک سازی سازه و ساخت سقف های سبک که در مواقع خطر در صورت آسیب دیدن ، آسیب بسیار کمتری وارد خواهند کرد .
  • امکان اجرای سازه های زیبا با طرح های فضایی و سه بعدی را خواهیم داشت تا سازه ما از هر نظر زیبا ساخته شود .

همچنین در مورد سقف سازی هم باید گفت که پوشش های سقف برای سوله سبک خرپایی بسیار گسترده تر از سوله تیرورقی می باشد . برای سازه تیرورق از پوشش ساندویچ پانل یا ورق گالوانیزه برای پوشش سقف استفاده می شود که در سوله خرپایی از انواع پوشش هایی همچون : پلی کربنات ، پلاستیک ، شیشه ، PVC ، چادر ، ساندویچ پانل و … استفاده کرد .

پس تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی از لحاظ سقف و زیبایی سازه هم بسیار آشکار و محرض است .

تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی از جنبه اقتصادی

از جنبه اقتصادی اگر بخواهیم تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی را بررسی کنیم به تفاوت های زیادی می رسیم .

اصلی ترین تفاوت در موضوع قیمت تمام شده سازه ها است .

سوله خرپایی به دلیل متریال سازه و نحوه ساخت تا 30 درصد می تواند ارزان تر تمام شود . بسیار سریع تر از سوله تیرورقی ساخته می شود و مونتاژ و دمونتاژ آن بسیار راحت است .

حمل سازه های خرپایی به محل پروژه راحت تر از سوله تیرورقی است به همین دلیل هزینه های جانبی ساخت سازه هم کاهش خواهد یافت .

درکل سوله خرپایی در مجموع بسیار ارزان تر از سوله تیرورقی برآورد می شود . همچنین برای دهانه های بزرگ و سازه های عظیم تنها راه ساخت استفاده از سوله خرپایی است و عملا ساخت دهانه های بزرگ با سوله های تیرورقی غیر ممکن است .

نتیجه گیری

اکنون با روشن شدن تفاوت سوله خرپایی و تیرورقی ، اگر می خواهید یک سازه ایمن و استاندارد و زیبا داشته باشید که از هر نظر مقرون به صرفه باشد پیشنهاد ما استفاده از سوله سبک خرپایی است . چرا که با وجود افزایش قیمت فولاد ، محدودیت ساخت و همچنین سنگینی سازه ، دیگر سوله های سنتی تیرورقی مقرون به صرفه نخواهند بود .

شما می توانید جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با سوله های سبک خرپایی و … با شرکت سوله آذین صدرا تماس بگیرید .

سوله آذین صدرا سازنده بیش از 400 نوع سوله سبک ، سنگین و مدرن در سراسر کشور است و آماده همکاری با مشتریان و کارفرمایان محترم است .


با ما تماس بگیرید ــــــ 09140070767 مسلمی

دیدگاه و نظرات نظرات خود را با ما مشترک شوید نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید
امتیاز شما
علیرضا صمدخانی
۲۳ تیر ۱۳۹۹ علیرضا صمدخانیپاسخ

درودبرشما شرکت ما میخواهد سوله جهت تولید مواد غذایی بسازد احتراما لطفا با ما تماس بگیرید ۰۹۱۲۳۱۹۰۰۲۱ ۰۲۱۵۵۸۱۳۹۱۱ -۷۳ قبلا از بذل توجهی که میفرمایید سپاس گزارم

bahram
۰۵ آذر ۱۳۹۸ bahramپاسخ

خیلی ممنون . بخش مربوط به خرپایی سوله خیلی کاملتره واقعا توی اینترنت زیاد گشته بودم ولی توضیخاتی در رابطه با انواعش ندیدم جز سایت شما

09140070767 همه روزه پاسخگوی شما هستیم